Mijn Thuis Batterij B.V.

Bidirectioneel laden, of Vehicle-to-Grid (V2G), betekent dat stroom zowel van de autoaccu naar het stroomnetwerk of huis als andersom kan stromen. Dit kan met name voordelig zijn wanneer je je elektrische auto oplaadt met zonnepanelen, waardoor je een win-winsituatie creëert: de stroom uit de autobatterij kan andere huishoudelijke apparaten van energie voorzien.

Jouw elektrische auto gebruiken als thuisbatterij?

Normaal gesproken stroomt elektriciteit naar uw auto toe, waardoor u uw elektrische voertuig als een thuisaccu kunt gebruiken. Wanneer u uw auto oplaadt met uw eigen zonnepanelen is dit een win-winsituatie. De stroom uit de batterij van uw elektrische auto is te gebruiken voor andere huishoudelijke apparaten.

In het geval van bidirectioneel laden moet een elektrische auto of laadpaal omgaan met verschillende soorten elektriciteit. Het elektriciteitsnet levert wisselstroom, die wordt omgezet in gelijkstroom om uw auto op te laden. Wanneer stroom van de auto naar het net wordt teruggevoerd, moet deze weer worden omgezet naar wisselstroom.

Voor welke auto’s is bidirectioneel laden beschikbaar?

In de komende jaren zal Kia een reeks nieuwe stekkerauto’s op de markt brengen die de mogelijkheid bieden voor bidirectioneel laden. Daarnaast kunt u met de Nissan LEAF bijna een week lang zelfvoorzienend te zijn zonder afhankelijk te zijn van het elektriciteitsnet. Hierbij hebt u wel een speciale wallbox nodig, die niet goedkoop is. Ook Volkswagen en Renault blijven niet achter.

De Kia EV9 is echter niet goedkoop: u betaalt maar liefst 68.000 euro voor deze auto. Echter heeft de batterij een opslagcapaciteit die 10 tot 15 keer groter is dan een gemiddelde thuisbatterij. Dit jaar zal er een middenklasse variant uitgebracht worden, die tussen de 35.000 en 46.000 euro gaat kosten.

Bidirectionele laadpaal

Bidirectionele laadpaal kopen? Om gebruik te kunnen maken van bidirectioneel laden, is een eigen oprit en een aparte bidirectionele laadpaal vereist. Kia heeft aangekondigd dat ze deze functionaliteit dit jaar op de markt zullen brengen. Hoewel er al laders beschikbaar zijn van andere leveranciers, zijn deze vaak aanzienlijk duurder dan conventionele laadpalen.

Wanneer u de energie die in de auto is opgeslagen, wilt gebruiken voor bijvoorbeeld het voeden van apparaten in huis, moet de elektriciteit opnieuw worden omgezet naar wisselstroom. Dit is precies wat er gebeurt met een bidirectionele laadpaal.

Welke mogelijkheden zijn er?

U kunt kiezen uit meerdere mogelijkheden wat betreft bidirectioneel laden. Bidirectioneel laden staat ook bekend als V2X, wat staat voor Vehicle To Everything. De volgende varianten vallen onder deze overkoepelende term:

  • Vehicle to Grid (V2G): Dit betekent dat een bidirectionele laadpaal wordt ingezet om energie van een batterij naar het elektriciteitsnet te leveren. Dit proces maakt gebruik van een omvormer die gelijkstroom omzet naar wisselstroom. Hierdoor kunt u bijvoorbeeld uw elektrische auto opladen tijdens daluren en de opgeslagen energie vervolgens terugleveren tijdens piekuren.
  • Vehicle To Home (V2H): Als een bidirectionele lader wordt gebruikt om energie te leveren aan een huis of ander gebouw, spreken we van V2H (Vehicle-to-Home). Ook hiervoor wordt een omvormer gebruikt. Op deze manier kunt u ’s nachts uw auto opladen en overdag deze energie gebruiken om uw huis van stroom te voorzien.
  • Vehicle To Load (V2L): Als u op deze wijze uw auto oplaadt, kunt u de opgeslagen energie gebruiken om elektrische apparaten zoals een telefoon of IPad op te laden. Hoewel deze oplaadmethode beschikbaar is, wordt deze niet vaak gebruikt vanwege de aanwezigheid van USB-aansluitingen in de meeste auto’s.

Voordelen bidirectioneel laden

Aan bidirectioneel laden zitten een aantal voordelen:

  • Energieopslag en teruglevering: Wanneer het elektriciteitsnet extra stroom nodig heeft, kan de energie die is opgeslagen in de auto worden teruggeleverd, waardoor piekbelastingen worden verminderd.
  • Flexibiliteit in energiebeheer: Bidirectioneel laden biedt gebruikers de mogelijkheid om hun energiegebruik te optimaliseren. Ze kunnen energie opslaan wanneer de tarieven laag zijn en deze terugleveren wanneer de tarieven hoog zijn, hierdoor kunt u profiteren van gunstige marktomstandigheden.
  • Noodstroomvoorziening: In geval van stroomuitval kan een elektrische auto met bidirectioneel laden dienen als noodstroomvoorziening voor huizen of gebouwen.

Nadelen bidirectioneel laden

Echter zitten er ook een aantal nadelen aan bidirectioneel laden:

  • Slijtage van de accu: Door het veelvuldig laden en ontladen wordt de levensduur van de autobatterij verkort. Dit kan uiteindelijk leiden tot hogere vervangingskosten.
  • Beperkte compatibiliteit: Aangezien er op dit moment slechts enkele auto’s bidirectioneel laden als optie hebben, wordt de toepasbaarheid ervan beperkt.
  • Het is duur: De auto’s die momenteel beschikken over bidirectioneel laden hebben een hoog prijskaartje.

Bidirectioneel laden belooft een innovatieve oplossing te zijn voor elektrische voertuigen en energiebeheer. Deze technologie maakt het mogelijk om energie uit te wisselen tussen elektrische auto’s en het elektriciteitsnet, wat verschillende voordelen met zich meebrengt, zoals energieopslag, flexibel energiebeheer en noodstroomvoorziening. Hoewel er enkele uitdagingen zijn, zoals accu-slijtage en hoge kosten, blijft de evolutie van bidirectioneel laden een veelbelovend vooruitzicht voor een duurzamere toekomst. Met de simulatie van Mijn Thuisbatterij B.V. kunt u ook inzicht krijgen in de mogelijkheden van bidirectioneel laden. Neem gerust contact met ons op. Ons team staat klaar om u verder te helpen.